Kladdkakebakelser

Härligt lördag på er där ute!
Nu har det helt plötsligt blivit vinter, helt otroligt vad tiden går fort tycker jag. Halt är det också, se till att vara försiktiga där ute så ni inte hamnar på sjukhus med hjärnskaning och brutna revben (som jag gjorde igår...). Men vinter för mig betyder lugn, jag kan knappt börja mig till juletiden som kommer snart. Jul är den absolut bästa tiden på hela året enligt mig. Jag älskar hela stunden från att vi går på julmarknaden på Ekenäs slott till att vi skjuter upp raketer i mörket klockan 12 vid nyår. Julen är en lång, mysig och underbar period och tänk bara på allt man får baka och smaka!
 
 
Till advensfikat har jag en utmärkt liten bakelse att bjuda på som jag själv komponerat ihop. En bakelse som har smaker som jag avgudar och de gifter sig så otroligt bra i munnen. Jag älskar kladdkaka, jag dreglar av lemon curd och cheesecake kan vara det bästa jag vet inom tårtväg. Dessa passar många och speciellt de som ska fira något av något slag. Kanske en fin liten bakelse till födedagsbarnet eller till din pappa på sängen på morgonen på fars dag? 
 
Lemon curd:
 
2 ägg
1 citron, saften + 1 krm rivet skal
50 gram smör
 
Gör såhär: 
 
Blanda äggen och citronsaften + skalet i en värmetålig bunke eller skål. Koka sedan upp ett vattenbad i en kastrull och sänk värmen, det får inte stormkoka. Ställ skålen över vattenbadet och rör om tills curden tjocknat riktigt. Tag sedan av skålen från badet och rör sedan i smöret i mindre bitar. Rör ihop till en len curd och häll den i en varm, rent diskad burk. Förslut locket direkt och låt curden svalna helt. Ställ sedan in den i kylskåpet. 
 
 
Cheesecakekräm med smak av blåbär:
 
1 äggvita
1/2 dl strösocker
100 gram philadelphiaost
25 gram rumsvarmt smör
1/2 dl flocsocker
1 dl tinade blåbär
1 tsk citronsaft
1 krm vaniljsocker
 
Gör såhär:
 
Vispa äggvitan och strösockret till ett hårt skum, det ska likna maräng när det är klart. Vispa sedan i philadelphiaosten, smöret och florsockret tills det bildats en hårdare kräm. Mosa blåbären en aning och tillsätt sedan de till krämen. Ha till sist i citronsaften och vaniljsockret med hjälp av en slev. 
Låt krämen stelna i max 1 timme i frysen, rör om då och då. 
 
 
Kladdkakebottnar:
Ugn: 180 grader celcuis
 
2 ägg
2 3/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 msk kako
1 1/2 dl siktat vetemjöl
100 gram smält smör
 
Gör såhär:
 
Smält smöret och låt det svalna av. Blanda lungt samman äggen och sockret i en större bunke. Blanda alla torra ingredienser i en bindre bunke bredvid tills det inte finns några klumpar. Blanda sedan väldigt försiktigt i de torra ingredienserna i äggblandningen tills det bildats en fint len smet.Blanda till sist ner den smält smöret. Jag blandar alltid min kladdkaka så försiktigt som möjligt med en slickepott.
Smöra och bröa en springform med löstagbar kant och häll sedan i smeten i formen. Sätt in kakan i nedersta delen av ugnen och grädda i max 20 minuter. Tag ut kakan och låt den svalna av helt, var inte orolig över att den är för lös, den kommer att stelna till utanför ugnen. 
 
 
Montera bakelserna:
 
Tryck ut små runda bottnar av kladdkakan i valfri storlek med hjälp av en pepparkaksform eller med hjälp av en kniv. Dela bottnarna på två och bred på den stelnade lemon curden på den ena halvan av den understa bottnen. Bred sedan på cheececakekrämen på andra halvan av bottnen. Sätt sedan dit toppen av kladdkakedelen, tyrck till en aning för att den ska fastna. Servera genast bakelserna till dina gäster!
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

felfribakning.blogg.se

Välkommen till en ung bakblogg! Jag älskar att baka och kommer här att dela med mig av mina tips och idéer som bagare. Jag vill inspirera och samtidigt bli inspirerad till min hobby och jag hoppas att vi alla genom denna blogg kan utvecklas till något underbart gott!

RSS 2.0