Knubbiga, sega chocolate chip cockies

Hej hörrni! 
Hur ska egentligen den perfekta kakan vara? Ska den vara seg, krispig, mjukt inre, stor eller liten? Ja, det är en av de stora frågorna här i livet. Men med detta recept kan du i alla fall få de flesta resultaten. 
Enligt mig ska en riktigt god chocolate chip cockie vara sådär underbart seg med lite mer yta på kanterna. Jag har testat och experiminterat mig fram och äntligen hittat ett perfekt recept för att få dom som jag vill ha dom. Men det jag även gjorde notiser om var att det går att få dom på så många olika sätt med det här receptet, beroende på hur man gräddar dom. Vill du ha den mindre sega, lite mer krispiga så låter du dom bara vara inne i ugnen under en längre tid och vill du ha dom ännu mjukare så tar du helt enkelt ut dom tidigare. Storleken på dessa går också att variera, och skillnaden blir noll eftersom att man faktiskt plattar ut dom! Jag har alltid fått för mig att inte platta ut, men dessa kakor kräver en riktigt tillplattning. 
 
 
Jag tänker dela med mig av det recept som jag följde i slutändan, och som enligt mig fick det allra bästa resultatet. Serverea dom precis när de svalnat och gör bara så många som du vill äta åt gången. Degen går utmärkt att ha i kylen, upp till ca. 4 dagar. Gör du alla kakor direkt så kan du frysa dom och sedan värma upp dom i mikron för att återfå den härligt sega konsistensen. Nu kör vi!
 
Ingredianser för cirka 24 kakor:
 
150 gram smör
1 3/4 dl hårt packat farinsocker
1/2 dl strösocker
1/4 dl rårörssocker
1 krm vaniljpulver
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
4 1/2 dl siktat vetemjöl
1 1/2 tsk majsstärkelse
knappt 1 tsk bikarbonat
200-300 gram god choklad (jag valde mörk choklad från Marabou)
 
 
Gör såhär:
 
Vispa smör och alla sockerarter till en fluffig, lite hård smet i en skål. Rör sedan försiktigt ner vaniljsocker, vaniljpulver och ägget tills det har blandats samman. 
Blanda samma alla torra ingredienser i en skål på sidan om tills det inte finns några klumpar och rör sedan försiktigt ner det i den andra skålen, tills en deg har uppstått. Hacka sedan chokladen i mindre bitar och rör även ner dem i degen. Tag upp degen och lägg den i en plastfolie, tätt packat. Lägg sedan degen i kylen i minst 30 minuter. 
Sätt ugnen på 175 grader celcius, på varmluftsfunktion och låt den bli varm. Tag ut degen ur kylen och klä en plåt med bakplåtspapper. Ta med hjälp av en glasskopa eller en sked ut små bollar av degen, mina vägde 25 gram styck, och platta sedan ut bollarna en aning och lägg dom på plåten. Se till att det finns mellanrum mellan kakorna så att luft kommer in till alla. Grädda max 6 kakor åt gången. Ställ sedan in plåten i mitten av ugnen och grädda dem ca. 8-10 minuter. Tag ut plåten och låt kakorna svalna i max 4 minuter på plåten innan du flyttar över dem på ett galler. Låt kakorna svalna innan du serverar dom och njut :D!
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

felfribakning.blogg.se

Välkommen till en ung bakblogg! Jag älskar att baka och kommer här att dela med mig av mina tips och idéer som bagare. Jag vill inspirera och samtidigt bli inspirerad till min hobby och jag hoppas att vi alla genom denna blogg kan utvecklas till något underbart gott!

RSS 2.0