Härligt sega havrerutor med kola och choklad!

Mitt första recept jag tänkt dela med mig av här på bloggen är ett recept som alltid blir felfritt enligt mig. Dessa små godingar uppskattas alltid, av familj och vänner. De är superroliga att göra och ändå ganska simpla.
 
 
Dessa kakor passar till de flesta tillfällen, men var beredda på en sockerchock! De är väldigt goda, men tycker man att de blir alldeles för söta så går det alldels utmärkt att servera dom med någon härligt frisk glass. Jag älskar att äta dessa tillsamman med mina vänner och famlij då jag ser att de smälter av lycka i smaklökarna. De passar unga som äldre, barn som vuxna och jag skulle vilja säga att detta är en kombination skänkt från himlen. 
Nej, nu ska jag inte babbla mer! Sätt igång med kolan allra först och se till att baka dessa ikväll så får du testa dom så fort som möjligt!
 
 
Ingredienser för ca. 20-25 bitar:
 
Kola:
 
 
150 gram smör
2 1/2 dl ljus sirap
2 1/2 dl vispgrädde
 
Gör såhär:
 
Smält smöret i en kastrull, häll sedan i grädden och till sist sirapen, så att allt kommer med! Låt det tillsammans skjuda upp och låt det sedan koka tills kolan blivit härligt seg. Det tar olika lång tid för olika spisplattor, men räkna med 15-30 minuter. Medans kolan kokar kan du börja med bottnarna.
När du tänker dig att den ser klar ut så kan du testa med att göra ett kulprov. Det ska precis gå att göra en kula av smeten du häller i ett glas med kallt vatten för att kolan ska vara klar, då vet du att den inte är för hård. Den får inte bli så hård så den inte går att sätta tänderna i, var därför noggrann med att inte koka för länge. 
 
 
Havrerutor:
Ugn: 200 grader celcius
 
300 gram smör
3/4 dl ljus sirap
9 dl havregryn
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
 
Gör såhär:
 
 
Smält smöret i en kastrull. Ha sedan i sirapen och värm på på svag värme i någon minut. Det får inte börja koka!
Blanda havregryn, socker och vaniljsocker i en stor bunke. Blanda ihop mjölet och bakpulvret i en liten skål och se till att alla klumpar försvinner. Häll sedan över mjölblandningen i den stora bunken. Tillsätt till sist det smälta smöret tillsammans med sirapen och rör om till en fastare smet. 
Tryck ut massan i en långpanna, klädd med bakplåtspapper. Sätt plåten i mitten av ugnen och grädda i 10-15 minuter. Ta ut kakan och låt den svalna!
 
Chokladen:
 
 
Ca. 400 gram ljus choklad
 
Gör såhär:
 
Hacka chokladen i mindre bitar och lägg i en värmetålig skål. Koka upp vatten på spisen och sänk sedan temperaturen så att det inte stornkokar. Ställ sedan skålen med choklad där över, så att skålen blir omringad av vattnet. Rör om tills chokladen smält och blivit bredbar. 
 
Sätt ihop kakorna:
 
Bred kolan över de avsvalnade rutorna och låt det stelna till. När det stelnat häller du över och breder ut den smälta chokladen och låter även detta stelna till en aning. Skär sedan upp valfri storlek på rutrna och sedan är de klara att servera!
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

felfribakning.blogg.se

Välkommen till en ung bakblogg! Jag älskar att baka och kommer här att dela med mig av mina tips och idéer som bagare. Jag vill inspirera och samtidigt bli inspirerad till min hobby och jag hoppas att vi alla genom denna blogg kan utvecklas till något underbart gott!

RSS 2.0