Min rosa lilla tårta

Hej på er! Det är fullt upp med skola och familj, men nu är det höstlov och förhoppningsvis kommer det komma in lite nya recept här på bloggen denna vecka. 
Idag tänkte jag dela med mig av ett recept på en underbart god och väldigt uppskattad tårta som jag gjorde till min 15-årsdag förra året. Jag ville slå på stort och dekorerade därför i timmar för att få det som jag ville. Men bara själva tårtan blev otroligt god och kombinationerna gifte sig i munnen. Till dekorationen använde jag sockerpasta i två olika färger och pärlströssel. Jag önskar att jag hade en bild på hur den såg ut innuti, men tyvärr får ni bara fantasera om en bild av härligt inre. 
 
 
Bottnarna är gjorde av ett mycket gammalt recept från min gammelfarmor och det har gått i generationer. Men de blir så otroligt luftiga och saftiga att man bara måste använda dom till alla tårtor som bakas, speciellt under sommartid. 
 
Sockerkaksbottnar:
Ugn: 175 grader celcius
 
4 ägg
2 kaffekoppar (ca. 1 1/2 dl) strösocker
1 kaffekopp vetemjöl
1 kaffekopp potatismjöl
3 tsk bakpulver
4 msk kallt vatten
 
Gör såhär:
 
Vispa samman ägg och socker till en fluffig smet, det ska inte kännas några kristallbitar av socker när man rör runt med vispen, i en stor bunke.
Blanda samman alla de torra ingredienserna i en mindre bunke så att inga klumpar känns och tillsätt sedan det i ägg och sockerblandningen. Rör försiktigt runt det med en slickepott, se till att inte arbeta ur luften. Tillsätt sedan vattnet och rör återigen mycket försiktigt ihop till en fin smet. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant och ställ sedan in i nedre delen av ugnen. Låt den gräddas i 30-50 minuter. Tiden är mycket beroende av hur ugnen ser ut och hur varmt det är. Kravet på att kakan är klar är att det inte ska följa med någon smet på stickan när du stoppar ner den i mitten av kakan. Tag sedan ut kakan och låt den svalna helt och hållet.
 
 
Fyllning 1 - Syrlig vaniljkräm
 
200 gram phiadelphiaost
1 dl flosocker
1 dl kesella
1 krm vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker
 
Gör såhär:
 
Vispa ihop phiadelphiaost och florsocker till en bredbar smet. Vispa sedan ner kesellan och vaniljpulvret. Förvara sedan i kylen tills du ska använda krämen. 
 
 
Fyllning 2 - Hemmagjord jordgubbssylt
 
1 dl vatten
1/2 dl strösocker
500 gram otinade jordgubbar
2 msk vatten + 1 msk potatismjöl
 
Gör såhär:
 
Koka upp vattnet och sockret i en kasturll med tjock botten. Häll sedan i jordgubbarna och rör om tills de bllivit sönderdelade och mjuka. Tillsätt sedan en redning av vatten och potatismjöl blandat tillsammans och koka sedan upp en sista gång. Rör om under hela tiden och tag sedan av från plattan och låt svalna.
 
Topping - Vit maräng-smörkräm
 
4 äggvitor
3 dl strösocker
400 gram mjukt smör
Citronsaft av 1 citron (om önskas)
 
Gör såhär:
 
Häll äggvitorna, sockret och citronsaften i en värmetålig bunke och koka upp ett vattenbad vid sidan om. Ställ bunken över badet och vispa med en elvisp ihop en tjocknad maräng, utan sockerkristaller. Ta sedan bort bunken från badet och fortsätt att vispa tills den svalnat av helt, vilket tar ett tag. 
Tillsätt sedan smöret i omgångar under vispande på låg nivå. Vispa tills krämen bilvit helt vit och slät, men den ska vara fullt bredbar. Ställ sedan åt sidan och låt vila. 
 
 
Sätt ihop tårtan:
 
Dela bottnarna så att du får tre delar, alltså två gånger. Detta gör du enklast genom att skära med en brödkniv, eller om du har en bottensåg, som är speciellt gjord för dessa tillfällen. 
På den understa delen breder du på vaniljkrämen, så att det täcker hela delen. Sedan lägger du på den andra våningen och där breder du på jordgubbssylten. Därefter placerar du på den översta delen, som är formad till toppen. Ställ sedan in tårtan i kylen, i minst 1 timme. Jag gör alltid min tårta dagen innan jag ska dekorera den. 
Jag smorde på min smörkräm i omgångar för att få så bra resultat som möjligt. Det första lagret är till för att få bort alla smulor och behöver inte nödvändigtvist vara det finaste. Till detta använder jag en tårtspatel, men det gpr lika bra med en hårdare slickepott eller en degskrapa. Bred på krämen över hela tårtan och skrapa av verktyget du använder med en degskrapa. Ställ sedan återigen in tårtan i kylen i ca. en halvtimme. Upprepa detta steg 2 till 4 gånger, beroende på hur nöjd du blir. 
Dekorera sedan tårtan som du vill, jag skar ut mina blommor med hjälp av en kniv och sedan stoppade jag en strösselpärla i mitten. Trädets stam skar jag också ut med hjälp av en matkniv, jag tycker att det är det enklaste sättet. 
Servera sedan tårtan till dina vänner, kanske på ett födelsedagskalas eller under en annan fest! 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

felfribakning.blogg.se

Välkommen till en ung bakblogg! Jag älskar att baka och kommer här att dela med mig av mina tips och idéer som bagare. Jag vill inspirera och samtidigt bli inspirerad till min hobby och jag hoppas att vi alla genom denna blogg kan utvecklas till något underbart gott!

RSS 2.0