Toscariner

Hej! Hoppas ni haft en trevlig söndag, med mycket tid i köket. Jag har spenderat stor del av denna dag i mitt kök här hemma och det får mig alltid på lika bra humör. Idag har jag gjort kakor med ett litet gammaldags stuk, men ändå som jag aldrig tröttnar på och med detta recept blir de alltid lyckade. Det bästa är nästan att få äta den överblivna toscasmeten som rinner över en aning på plåten när de gräddats. Det bubblar så fint inne i ugnen och dofterna av knäck sprider sig genom hela huset. Kan det bli bättre?
 
 
Vi fick spontant besök här hemma av pappas kusiner och då var dessa godingar precis tagna ur ugnen. De blev lyriska när de fick smaka mina kakor och jag hoppas att de inte ljög när de sa att de var himmelskt goda. Testa att göra dom du också!
 
Mördegsbotten: 
Ugn: 175 grader celcuis
 
200 gram kallt smör
5 dl siktat vetemjöl
1/2 dl ströcsocker
1 litet ägg
 
Gör såhär:
 
Blanda samman alla ingredienser snabbt i en matbredare, men se till att det bara blandas till en deg. Blandar man för mycket så blir degen för varm och då är den svår att arbeta med. 
Dela degen i 20-22 lika stora delar och tryck sedan ut delarna i folieformar. Ställ in formarna i kylskåper en stund och ställ de sedan på en plåt. Grädda formarna i nedersta delen av ugnen i 10-12 minuter. 
 
 
Mandelmassafyllning:
 
 
175 gram mandelmassa
2 st hela bittermandlar
75 gram rumstempererat smör
1 ägg
1 msk vetemjöl
1 krm bakpulver
 
Gör såhär:
 
Riv mandelmassan grovt med ett rivjärn och lägg i en bunke. Riv även bittermandlarna, väldigt fint och tillsätt det till mandelmassan. Vispa sedan med en elvisp i smöret och ägget. Rör samman mjölet och bakpulvret i en liten separat skål så att det inte kommer med några klumpar och häll sedan det i smeten. '
Fyll mördegsformarna med smeten när de kommit ut ur ugnen och grädda de sedan ytterligare i ca. 10 minuter. 
 
 
Toscatäcke:
 
100 gram smält smör
100 gram strösocker
4 msk vispgrädde
2 msk ljus sirap
2 msk vetemjöl
1 tsk vanlijsocker
 
Gör såhär:
 
Rör alla ingredinser utom vaniljsockret till en len i en kastrull på medelvärme. Koka sedan upp detta snabbt och tag sedan kastrullen av plattan. Tillsätt vaniljsockret under omrörning.
När kakorna kommit ut ur ugnen så täcker du dom med toscasmeten och sedan ska de gräddas en sista gång i 15-20 minuter, tills toscatäcket fått en fin gyllenbrun färg. Låt de svalna och servera!
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

felfribakning.blogg.se

Välkommen till en ung bakblogg! Jag älskar att baka och kommer här att dela med mig av mina tips och idéer som bagare. Jag vill inspirera och samtidigt bli inspirerad till min hobby och jag hoppas att vi alla genom denna blogg kan utvecklas till något underbart gott!

RSS 2.0